From Russia with Love!? - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Marie-Claire Aerts - WaarBenJij.nu From Russia with Love!? - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Marie-Claire Aerts - WaarBenJij.nu

From Russia with Love!?

Door: Marie-Claire

Blijf op de hoogte en volg Marie-Claire

01 April 2007 | Rusland, Moskou

Terve! Veel mooie verhalen na mijn tripje naar Rusland! Het was een enorme ervaring en ook erg indrukwekkend!!!

Om gelijk maar even terug te komen op het het gene waarmee ik mijn vorige dagboek-bericht afsloot: Nee, de Finnen zijn een stuk liever :) Ik begin bij het begin…de grensovergang! Wat een gedoe zeg, vraag me af of dat nou wel echt zo nodig is! Eerst de Finse grens over, gaat gewoon snel…dan naar de Russische, zal even de procedure uitleggen: Pjotr in de bus checken, buschauffeur uit de bus, buschauffeur in de bus, studenten uit de bus, paspoort checken bij van de ontzettend lieve Russische wijven, één jongen uit Hongkong ‘kwijt’ zijn voor een half uur, Hongkong wordt weer terug gebracht naar de groep, bus checken (had gelukkig al mijn waardevolle spullen eruit gehaald, dit werd ook aangeraden), studenten bus in, Pjotr bus checken en dan mag je…maarja, deze show is natuurlijk niet gratis: kosten 61 euro (Visum)!

Dan het landschap/dorpjes van Rusland, echt zoals je verwacht (ten minste: zoals ik verwachte): grauw, donker, rotzooi, arm (werkt echt goed dat communisme, joh ;))! Aangekomen in St. Petersburg, door de suburbs gereden, niet veel beter! Maar het hotel was erg groot en sjiek…het stond aan de kust, dus we hadden uitzicht op zee! Even boodschappen gedaan (water/wodka) en daar begon het gedonder…MC laat met haar stomme kop een fles water op een tafel met souvenirtjes vallen en dat gaf een behoorlijk lawaai! Voordat je het wist stonden er 5 grote security-Pjotrs om me heen keihard Russisch tegen me te praten…en ik probeerde het echt hard, maar ik kon ze toch echt moeilijk verstaan…ook mijn Russisch was opeens niet meer zo vloeiend  Ik voelde me echt een crimineel en nadat elke Matruschka-pop 10 x was gecheckt op schade, moest ik de kapotte prulletjes betalen (voordeel dat Rusland zoooo goedkoop is)…goed welkom in Rusland! Verder is er wat geld gestolen van mensen en een camera op de grond gegooid door security, nadat er gewoon een foto van de kunst in de metro was gemaakt (!)

Maar…nu hoor ik jullie denken, is Claire een beetje verandert…dit zijn alleen maar negatieve verhalen??? Neeeee, ik heb nog nooit zoveel mooie dingen bij elkaar gezien! St. Petersburg bij nacht, Hermitage, Blood Cathedral, St. Isaac’s Cathedral, Kazan’s Church, St. Catharine’s Palace, Peter and Paul’s Church, oorlogsmonument…mijn culturele ‘to do list’ is goed ingekort na dit tripje! Fantastisch gewoon :)! Zoveel goud, kunst en rijkdom heb je gewoon nog nooit gezien (werkt echt goed dat communisme, joh ;))! In de Hermitage ben je 8 jaar kwijt en 22 km verder als je alles wilt zien (en dat hebben wij in 1 dag gedaan, goed he ;)) We hebben de Italiaanse, Franse en Nederlandse sectie gezien…joehoe: Van Gogh, veel Rembrandt, Steen, Appel…ALLES!!!! Klinkt stom, maar woorden schieten echt te kort voor de Hermitage! Al die andere kerken ook zo prachtig gewoon (van buiten en van binnen), denk dat ik wel 1000 foto’s heb (beetje jammer dat ik er maar 10 hier kan plaatsen, maar dat komt wel :))

Ook een avond naar de Russische opera geweest! Was echt gaaf, mooie kostuums, groot gezelschap en natuurlijk zuivere stemmen! Enige aanmerking, het duurde 6 uur, hahaha…dus na 4 uur hadden we toch wel genoeg (het meerendeel van onze groep na 2 uur)! Verder de avond doorgebracht in een Irish Pub, fantastische avond, want het was St. Patricksday!!!

Verder dus erg veel bekeken, me verwondert, gelopen, souvenirs gekocht, gelachen en gefeest! We hebben elke avond een andere Russiche club aangedaan (hoort ook bij de cultuur, mensen ;)) Op de terug reis nog naar de Mannerheim-linie geweest in Vyborg, waar een Finse en Russische soldaat ons lieten inleven hoe de oorlog was tussen de Russen en de Finnen (en nu weet ik dus ook, waarom de Finnen hun buren zo haten!)…was ook redelijk indrukwekkend! Al met al, echt één van de betere tripjes die ik gemaakt heb!!!

De titel is niet voor niets: From Russia with Love…de week na St. Petersburg kwam Mich (nog even een tentamentje gemaakt, maar dat is niet zo boeiend…geintje Mam en Pap ;)!!! Heel anders dan in Rotterdam, je kan bijv. erg makkelijk afkijken enzo…maar dat zullen de Finnen nooit doen, ik dus ook niet! Was 4 uur lang, maar heb hem denk wel gehaald)

Met Mich ook een heerlijke week gehad: een coole auto gehuurd in het weekend en de andere 2 grote Finse steden aangedaan: Turku en Tampere! Tussendoor stops gemaakt in leuke dorpjes/bezienswaardigheden (Kasteel, Finse glas-design fabriek en prachige kustlijn)! Mooi hotelletje en deze road-trip was echt helemaal geslaagd :)! Naast dit, in Estland, Tallinn geweest samen (óók prachtig met de zon), lekker gegeten, geshopt en gewandelt! Via de uni ook in de Fazer-fabriek geweest..dat is DE chocolade en snoep fabrikant hier (maar ook in andere landen)…alles werd uitgelegd en we mochten uiteindelijk zoveel eten als we wilden, ik voelde me echt Sjaakie :)!

Helsinki in de spring/summer is super! We hebben nu al 1,5 week geen wolk gezien en de hele stad verandert…echt zo leuk om te zien! Terrasjes, wandelen, jurkjes/rokjes (toch niet voor niets meegenomen)…toppie!

Nou, dit was mijn verhaal voorlopig, volgende trip wordt Zweden (eind April), maar laat daarvoor nog wel even wat van me horen! Hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat, nogmaals ik vind het leuk om jullie berichtjes etc. te lezen…thanks!!!

Take care allemaal en een dikke kus van Clairsky ;)

  • 01 April 2007 - 09:03

    David:

    Clairtje,

    wat een super leuk verslagje weer, had van Mich inmiddels ook alweer veel gehoord!

    Top dat je er gister met het eten toch een beetje bij was! De kaarsjes deden het goed, maar je moet het maar snel zelf komen doen! Je bent gemist!

    Dikke Kus en kom maar snel terug!

  • 01 April 2007 - 11:01

    Daphne:

    Hej Claire!

    Ik lees je verhalen iedere keer met veel plezier... zeker nu ik sinds afgelopen maandag weet dat ik de volgende RSM student ben die naar Helsinki gaat!!! Ik kom je afwisselen in september.. :P

    En als ik jou verhalen allemaal lees kan ik niet wachten tot het zover is! Jij nog heel veel plezier... en mocht je nuttige informatie voor me hebben: graag!

    Doegies + = xxx = Daphne

  • 01 April 2007 - 11:16

    Sokkie:

    Yeeej, weer een leuk verhaal! (ik ga nu niks van je foto's zeggen hoor, dat wordt te eng;))

    Echt bizar man, dat alles in Rusland!!
    Mich was hier net en heeft het ook echt als top ervaren..(vooral de Finse Schoonheid;))
    Leeeeuuukkkeeee dingetjes had je weer meegegeven, maar natuurlijk niet allemaal bekeken! (wel de chocolade van binnen en van buiten:))
    Maar lieverd, we skypen/mailen en ik ga weer ff door lernen!

    Dikke kus en veel liefs, Solan ;)

  • 01 April 2007 - 14:11

    Erwin:

    ey clairetje,

    ik dacht bij et begin v/h verhaaltje dat er werkelijk niks prettigs was in Rusland maar gelukkig was/is dat niet het geval! :D fijn dat het toch nog geworden is wat je van de trip had verwacht en dat de KGB je met rust heeft gelaten haha.

    Ik hoop dat je nog een hele mooie tijd hebt in het buitenland en dat je nog veel leuke dingen mee mag maken!

    xxxjes er

  • 03 April 2007 - 09:39

    Mamoeska Anja:

    leuke tasjes had je aan michael meegegeven. alles is al op en staat in de kasten!!! fijn dat het zo goed gaat. onze kaart al ontvangen? en die van leny en opa manus? hou vol het is al april xxxxmammie, addie en sollie

  • 03 April 2007 - 09:54

    The Rockstar:

    Wat een tof verhaal heb je weer geschreven!....blijft leuk om iedere keer te lezen!
    En ja ja, beste mensen; aan het rendieren-bord fotootje zijn 7 takes vooraf gegaan.....met 100 km/u een foto in de auto maken.....het is ook best moeilijk ;-).....Uiteindelijk stilgestaan op de provenciale weg - met gevaar voor eigen leven - toch het bord erop weten te krijgen!

    Verder zoals Sollie, Solla, Sol, Sokkie, S to the olan en Sol de la Sol al aangaf: ik heb het heerlijk gehad bij de Finse Schone afgelopen week (de Chocoladefabriek rond deze tijd geloof ik :) ) THANX!

    Je krijgt trouwens de groeten en bedankjes van Hans en Grietje, ze zijn blij met de chocola en de lieve kaart! En Charel, Scharrel, Schanuleke, C to the harel en Cha de la Cha (ja ik heb ook een zusje) is erg blij met de Matruska!

    Nou, nog veel plezier maken de komende tijd, maar dat zal ongetwijfeld goed komen!

    Kussen van uw rockstar van de week ;)




  • 04 April 2007 - 07:49

    LIEK:

    Ola chica,
    Ja je moet ook je spaans bijhouden ;) Tof verhaal, mooie foto's, vooral de Blood Cathedral, is pardoes op mijn to do-list gekomen! En inderdaad een 'plaaaatje' van M en M, waar was dat trouwens?
    Je tas(sen) waren te gek, matrouskapoppetjes, wodka en chocola, blijer kun je me niet maken... Ook gelijk de verhalen van Mich gehoord, dus ben echt weer up to date.
    Hier ook heerlijk zonnige dagen, was ik zoo aan toe, super! Werk onder controle en leuk en nu een tijd met wat vrije dagen tussendoor, lekkerrrr.
    Maar ik ga je nu toch wel een beetje missen, dus sluit me aan bij mamaski's tekst; hou vol, het is al april! Love ya en we skypen weer snel,
    A to the N to the G to the E to the L (met een B er soms voor!)

  • 04 April 2007 - 08:16

    Fin:

    Want dat mondje van jou, kan babbelen hoor...hahaha!!!

  • 08 April 2007 - 09:29

    Arja:

    He Lieve Clairtje!

    Wat een top verhaal weer! Helemaal overweldigend! En wat een gezelligheid die russen :S Ben lately nog dichter bij jou in de buurt geweest in Copenhagen. Ook stralend weer en wat een raar volkje. Ontzettend nors en als er ook maar 1 zonnestraal tevoorschijn komt moeten ze allemaal op terrasjes gaan zitten, hoe kooud het ook nog mag zijn. Hebben ze dus overal dekens liggen. Iedereen moet en zou op dat terrasje zitten en tja dan maar met deken! Wat een volk...

    He girl veel plezier in Zweden. Als je nog naar Malmo gaat; de Twisting Torso is heel gaaf. Enjoy maar weer!

    Dikke Zoen, Ar

  • 09 April 2007 - 18:19

    Malou:

    Hee Claire!

    Wat lief dat je de groetjes aan me gedaan had aan Solan! Zo te lezen/zien op de foto's nog steeds alles toppie bij jou! Gelukkig maar. Leuk dat Michael langs geweest was!
    Eind mei kom je weer naar Nederland he?
    Veeeel plezier nog, en zie je dan in mei weer in huize Aerts!
    Heel veel liefs, Malou

  • 12 April 2007 - 09:28

    Soladio:

    wat een leukerd joh, die hierboven ;)
    heb je pasen overleefd, honey? Veel paaseieren gevonden?
    Mijn pasen bestond uit leren leren leren paas eieren zoeken leren en mass :)
    maargoed, mijn toetsen gaan geloof ik wel een beetje oke!(maarja ik zeg maar niet te veel want dan valt t weer tegen of mee natuurlijk)..Voor mn engelse presentatie had ik een 7.5:)
    Verder ben ik erg benieuwd naar zaterdag in Amsterdam. Ik ga nu ff je mailtje nog een keer lezen om die tips ff door te nemen;)!!denk aan je en hou van je, xx Solan

  • 12 April 2007 - 15:05

    Serre-annie:

    zo voel ik me onderhand!!gefeliciteerd met je e, die staat zeker voor excellent?? wij vinden althans dat wel. echt "stars spreading the news". we gaan gelukking vanavond lekker zwemmen. oma is er en we hebben vanochtend met haar en solange bij oma captein koffie gedronken (gordijn was genaaid) jelskedai xxxxx mama

  • 13 April 2007 - 18:08

    Arwin:

    Hee Claire,

    klinkt weer erg leuk allemaal! Ik was zelf in Ierland met St. Patricksday, dat was ook erg gaaf! Lijkt me leuk om alle foto's van elkaar te zien wanneer we terug zijn over 2 maanden ofzo!

    Groeten,
    Arwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2007

Stockholm and VAPPU!!!

13 April 2007

I'm Dreaming of a White Easter...

01 April 2007

From Russia with Love!?

14 Maart 2007

'Rustige' dagen in Suomi!

20 Februari 2007

Cottage and Lapland!!!
Marie-Claire

Actief sinds 14 Dec. 2006
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 10050

Voorgaande reizen:

07 Januari 2007 - 31 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: